EN GÜZEL OYUNCAK: DOĞA

Elif Gül Yılmaz – Ergoterapist

Bilgisayar oyunlarının son zamanlarda çocukların en önemli eğlence ve uğraş alanı olduğu hepimiz tarafından bilinmekte.

Teknolojinin bize kattığı yararlı özellikleri olduğu kadar kullanımının ayarını kaçırdığımız taktirde ise zarar olarak geri dönmekte. Bilgisayar, bilgisayar oyunları, televizyon, oyun konsolları kısaca sanal ortamın son zamanlarda çocukların sevdiği bir uğraş alanı olduğu şüphesiz. Uzun süre ekran başında durarak beynimizin sadece küçük bir bölümünü aktive ederek asıl gerekli olan büyük bir bölümünü kullanıma kapatmaktayız. En dikkat çekici özelliği ise ekranın insan iletişimini gittikce azaltması, kelime hazinesini kısıtlaması ve yaratıcı/ hayal gücünün gelişmesini sınırlaması.

Bilgisayarın çocuklara olan etkileri arasında son zamanlarda sıklıkla rastlanan çalışma temposunun düşüklüğü, el becerilerinin yetersizliği, dikkat sorunu, görsel alandaki zorluklar ve buna benzer sorunlar okul yaşamına ve günlük hayatına negatif etken olmakla kalmayıp öz güven düşüklüğüne, hareketsizliğe ve bununla birlikte vücut koordinasyonu sorunlarınada yol açmakta.

Peki bunları nasıl önleyebiliriz?
Çocukların kendini tanıması, kişiliğini güçlendirmesi, sosyal alanda ilişkilerini olumlu yönde geliştirmesi için gerekli olan bütün oyunlar doğamızda mevcut. Tabii bunların öncesinde çocukların çok hareket etmesi ve vücudunu tanıması için parklarda tırmanma, zıplama, sallanma, ip atlama, bisiklet sürme, basketbol / futbol/ voleybol , balon tenisi oynama, bahçede çiçek ekme, ağaçlardan meyve toplama, ormanda/sahilde yürüyüş , kum havuzunda/ suyla karışık hali ile çamurda oynama, deneyler yapma, kardan adam yapma, kağıttan sandal/ şapka yapma ve bunları bir yağmur birikintisinde yüzdürme gibi bir çok eğitici ve eğlenceli oyunlar çocuk gelişiminde tavsiye edilmekte. Tabii en önemli ayrıntısı ise bunları yaparken yanında birlikte plan yapabileceği, fikir alış verişinde bulunabileceği ailesinin, arkadaşlarının veya kardeşinin olması daha efektif olacaktır. Bu aktivitelerde çocukları düşünmeye yönlendirmekle birlikte, algılarını açmaya, duyusal alanda koordinasyonunun sağlanmasına destek verilir. Farklı materyallere dokunarak taktil/ dokunsal algının gelişmesi çocukların hayatındaki günlük aktivitelerle kolaylıkla baş etmesini sağlar (örn: giyinmek, yıkanmak, yemek yemek, su doldurmak, tabakları /bardakları taşımak gibi). Dokunsal sorunları olan çocuklarda ise genellikle el koordinasyonu zorlukları da (örn. kalem kullanmak/yazmak) gözlemlenmekte.

Yani kısacası zamanınızı çok fazla oyuncak dükkanlarında harcamayın, dışarıya çıkın, asıl oyuncak Doğa’da..