Elif Gül Yılmaz
Ergoterapist
Bebeklerde motor gelişim süreci başını tutabilme,yüzüstü pozisyonda başını kaldırararak etrafı inceleme,dönme, destekle ve bağımsız oturma,ellerini uzatarak bir objeyi yakalama, emekleme, ayakta durabilme ve yürüme gibi pek çok basamak içerir. Bu basamaklardan bazılarında gecikme olması durumunda aileler durumu fark ederek önlem almaya çalışırlar. ’Yürümekte tembeldi biz arkasından destekledik bir süre sonra kendi başladı’ yada ’’bir kaç ay fizyoterapi aldı sonra yürüdü ’’gibi yorumlar duymak mümkündür.
Okul öncesi yaşlarda duyu bütünlemesi sorunu ergoterapi değerlendirmesi ile tespit edilen çocuklarda genellikle bebeklik döneminde de bazı farklılıkların olduğu ailelerin verdiği bilgilerde dikkat çekmektedir.
Gözle görülebilen gelisimsel gecikmeleri olan bebeklere nazaran duyusal entegrasyon sorunu yasayan bebeklerde durumun anlaşılması daha zor olabiliyor. Aileler bebeklerde ki ufak sorunların zamanla ve kendiliğinden çözülmesini ümit ederken, maalesef her zaman kendiliğinden düzelme sağlanamıyor. Oysa bir uzmanın değerlendirmesi ve erken dönemde aile ile birlikte çalışmak, bebeğe daha iyi bir gelisim ve kısa bir tedavi süresi vermekle kalmıyor, ayrıca bütün ailenin yasam kalitesini, bebeğin uyum ve ögrenme becerisini de arttırıyor.
Bebeklerde uyumsal ve gelişimsel zorluklar ile karşılaşıldığında Ergoterapi değerlendirmesi yarar sağlayabilir. Hangi bebekler ?
I. Regülasyon sorunu olan bebekler: Hasta olmadığı,tok olduğu,bezi temiz olduğu halde kolayca ağlayan ve sakinleşemeyen bebekler. Yeniliklere karşı tedirgin olan,değisken ruh haline sahip olan,dokunsal olarak aşırı hassas bebekler.
II. Uyku sorunu yaşayan bebekler: Her sese uyanan uyku ritmini bulmakta zorlanan bebekler.
III. Beslenme zorlukları olan bebekler; Pütürlü gıdalara geçmekte zorlanan,sınırlı besinleri kabul eden,yemek yerken huysuzlanma gösteren bebekler.
IV. Hipoton bebekler;genellikle sırtüstü yatarken bacak ve ayak hareketi az olan bebeklerdir. Oturma ile birlikte baş boyun kontrolu düşüktür.Elleri ile objeyi yakalamakta zorluk çekebilirler. El göz koordinasyonları yeterince iyi değildir.
V. Yüzüstü yatarken,boyun kasları gevşek başını kaldırmakta zorlanan,elleri ve dirsekleri ile simetrik şekilde kendini desteklemekte güçlük çeken bebeklerdir.
VI. Emme sırasında ağzını tam kapatmayan, sütü sızdıran, emerken dudaklarını tam olarak kullanamayan bebeklerdir.
VII. Dönme ve emekleme gibi bazı gelişimsel basamaklar olmadan bir sonrakine geçebilirler.Örnek: emeklemeden yürümek gibi.
Değerlendirme sonrası yapılan uygulamalar ve aile eğitimi ile kısa sürede gelişim sağlandığını görmek oldukça sevindiricidir.
24
Mart